آشنایی با خرید و فروش اینترنتی
خرید و فروش اینترنتی نوعی از خرید و فروش است که از طریق فروشگاه های اینترنتی انجام میشود. در این نوع فروشگاه که بعد از به وجود آمدن اینترنت پا به عرصه وجود گذاشت، فروشنده لیست و مشخصات کالاهای خود را در سایت قرار میدهد و خریدار پس از مراجعه به این سایت و مطالعه مشخصات و ویژگی های کالا، نسبت به ثبت سفارش خرید از فروشگاه اقدام میکند. این سفارش پس از بررسی توسط مسئولان سایت با توجه به نوع کالا، حجم و وزن آن توسط پیک موتوری، پست و یا باربری به آدرس سفارش دهنده ارسال میشود. وجه کالا به روش های مختلف قابل پرداخت میباشد، که در فروشگاه های اینترنتی اغلب پرداخت به وسیله ابزارهای پرداخت الکترونیک قابل انجام است. معمولا فروشگاه های اینترنتی برای موفقیت ابتدا باید اعتماد مشتری را جلب نمایند، بهترین قیمت همراه با کیفیت عرضه باید واقعی باشد زیرا خریداران در فضای مجازی به راحتی هر فروشگاهی را مقایسه و تا به آن اعتماد نکنند دست به خرید نمیزنند. خرید اینترنتی روز به روز به صرفه تر شده و امکان مقایسه قیمت، کیفیت و خدمات را به مصرف کنندگان میدهد. امروزه اغلب مردم ترجیح میدهند خرید خود را از اینترنت انجام دهند، حتی در برخی موارد خریداران کالای خود را در فروشگاهها انتخاب و سپس آن را از اینترنت خریداری میکنند چون به صرفه تر خواهد بود. در ایران نیز کاربران اینترنت هر روز علاقه و توجه بیشتری نسبت به اینترنت و خرید اینترنتی از خود بروز میدهند.
فروشگاه اینترنتی
فروشگاه اینترنتی را میتوان پایه و اساس تجارت الکترونیک دانست. یک فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه آنلاین یا فروشگاه وبی تشکیل شده از اجزای مختلفی است که همگی با هم میتوانند مجموعهای هماهنگ و روان را خلق کنند تا یک بازدید کننده، درست مانند یک فروشگاه واقعی، خود را در میان گزینه های مختلف ببیند و با آزادی انتخاب و کسب اطلاعات کافی، بتواند محصول مورد نظرش را انتخاب، خرید و تحویل بگیرد.
تعریف فروشگاه اینترنتی
یک فروشگاه اینترنتی، وبسایت یا مجموعهای از وبسایتها است که محصولاتی ( کالا یا خدمات ) را در بستر اینترنتی، به کاربرانی منتخب یا عمومی، معرفی کرده و با فراهم آوردن یک سبد خرید آنلاین و درگاه های پرداخت اینترنتی، امکان خرید را برای آنها فراهم میکند و گزینه های متنوعی را نیز برای تحویل کالا و خدمات در اختیار او قرار میدهد.
مشخصات یک فروشگاه اینترنتی
طبق تعریف فوق، میتوان سه ویژگی را برای یک فروشگاه اینترنتی بر شمرد :
- فروش کالا یا خدمات : با وجودی که برخی فروشگاه های آنلاین، تنها جنبه اطلاع رسانی و هدایت کاربران به سوی فروشگاه واقعی یک شرکت را انجام میدهند، اما بیشتر فروشگاه های اینترنتی، کلیه مراحل معرفی، خرید، پرداخت و تحویل را به صورت آنلاین به انجام میرسانند.
- سبد خرید اینترنتی : به طور معمول، یک فروشگاه اینترنتی، یک سبد خرید آنلاین را در اختیار مشتری خود قرار میدهد که تا هر زمان که بخواهد، محصولاتی را از میان محصولات فروشگاه، به آن سبد اضافه کرده و سپس برای ورود اطلاعات و پرداخت هزینه اقدام کند.
- بازارهای بخشی : عبارت niche market از جمله عبارت هایی است که ترجمه های نامفهومی از آن وجود دارد. به آن بازار گوشهای یا گوشه بازار میگویند. مفهوم آن، بخش هایی از صنعت یا بازار است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است و با وجود کوچک بودن، مشتریان خاص خود را داراست. فروشگاه های اینترنتی معمولا بخش کوچکی از بازار را، هدف خود قرار میدهند و در آن حوزه فعالیت میکنند.